Forest Stewardship Council®, czyli FSC, to normy odnoszące się do prawidłowej gospodarki leśnej. Biorąc pod uwagę to, jak klienci w obecnych czasach zwracają uwagę na ekologiczne podejście marek, trzeba przyznać, że ta nieobowiązkowa norma, zaczyna zyskiwać na znaczeniu.
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialne praktyki
Skąd pochodzi drewno, które zostało użyte podczas produkcji? Konsumenci nie raz i nie dwa zadają sobie to pytanie, mając wątpliwości odnośnie tego, czy dany wytwórca zapewnia odpowiedzialne praktyki każdego dnia. Nic więc dziwnego, że klienci niekiedy mają wątpliwość, co do wykonywania inwestycji w pewnych miejscach. Chcą oni w sposób świadomy podchodzić do tego tematu wiedząc, że współpracują z firmą, która stawia na zrównoważony rozwój i odpowiedzialne praktyki, jeżeli chodzi o gospodarkę leśną.
Po to właśnie powstała Forest Stewardship Council® – niezależna organizacja samorządowa, która była tak naprawdę odpowiedzią na niepokojący wzrost wylesiania. Od 1993 roku obecna na rynku, wspiera certyfikację lasów.
Certyfikat FSC
Jest to dobrowolny dokument, który nikomu z góry nie zostaje narzucony. Jednak nie oznacza to, że należy z niego zrezygnować. Tym bardziej że certyfikat FSC ma szansę wpływnąć na pozytywny wizerunek firmy. To dowód na to, że dana firma zachowuje się odpowiedzialnie w stosunku do gospodarki leśnej w skali globalnej. Istnieje wiele firm, które nadzorują proces certyfikacyjny, np. DJB doradztwo. Ich zasięg jest ogólnopolski. Mogą ich prosić o wsparcie wszystkie te organizacje, które mają do czynienia w jakikolwiek sposób z gospodarką leśną.
Zalety posiadania certyfikatu FSC
Każda organizacja starająca się o przyznanie certyfikatu musi mieć świadomość tego, że zorganizowany będzie m.in. wewnętrzny audyt FSC. Taki, który będzie miał na celu przygotowanie organizacji do nowych, międzynarodowych norm. Trzeba jednak wiedzieć, że wejście w posiadanie takiego certyfikatu, pozytywne ukończenie całego procesu, niesie ze sobą ogromne zalety. Mowa tutaj o:
- możliwości uzyskania dostępu do kluczowych rynków – w szczególności, jeżeli mowa o rynku globalnym, dbając tym samym o zachowanie prawidłowej gospodarki leśnej,
- pozytywny wizerunek marki – z dużym naciskiem, który położony jest na konsumentów i partnerów biznesowych, budując tym samym ich zaufanie,
- dane produkty będą wyróżniać się na rynku – tym bardziej że nie każda firma posiada taki certyfikat świadczący o wykonywaniu odpowiedzialnych praktyk.